صفحه اصلي > روز جهانی قلب 

روز جهانی قلب در سال 2000 میلادی پیشنهاد شد تا به مناسبت این روز ،مردم دنیا را از خطرات بیماری قلبی و سکته مغزی به عنوان اولین علت مرگ مطلع کند. انتظار می رود تا سال 2030 حدود 23 میلیون نفر سالانه به علت بیماری های ناشی از بیماری قلبی عروقی از بین بروند. روز جهانی قلب در روز 29 سپتامبر هر سال بر گزار می شود


 شعار امسال روز جهانی قلب   -   World Heart Day 2017

 "همه با هم برای داشتن قلب سالم"،7 مهر ماه 1396


نقشه راه شما به سوی قلب سالم


 

 

1-      کنترل عوامل خطر آفرین قلبی و عروقی

 

              

-          قند خون خود را چک کنید

 یکی از علائم بیماری دیابت ، قند خون بالاست، و علت مرگ و میر 60% از افراد دیابتی، بیماری های قلبی و عروقی  است. بنابراین تشخیص و درمان به موقع می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته را کاهش دهد.

 

-          فشار خون خود را چک کنید

عامل اصلی خطر ابتلا به بیماری های قلبی  و عروقی فشار خون بالا است که "قاتل خاموش" نامیده می شود. این بیماری علامت مشخصی ندارد  و اکثر افراد از ابتلا به آن مبتلا به آن بی خبرند.

 

-          کلسترول (چربی خون)، وزن و شاخص توده بدنی خود را چک کنید.

 

-          علائم و نشانه های حمله قلبی را بشناسید

بیش از 70٪ از موارد حاد قلبی و تنفسی در خانه اتفاق می افتد که اعضای خانواده در صورت آشنایی با علائم حمله قلبی می توانند به بیمار کمک کنند،

مهمترین علایم سکته قلبی: 1- درد سینه ( در ناحیه وسط سینه با انتشار به سمت چپ )، خصوصا دردهایی که با فعالیت افزایش می یابد. 2- تنگی نفس ( خصوصا زمانیکه تنگی نفس با فعالیت افزایش یابد.

سایر علائم مهم سکته قلبی شامل ضعف ، بی حالی و سرگیجه می باشد.

 

-           احیاء قلب و عروقی(CPR) را توسط افراد متخصص، آموزش ببینید تا بتوانید در زمان  حمله قلبی به عزیزانتان کمک کنید.

 

2-     تغذیه مناسب

 

              

      

  تغذیه مناسب ، قلب شما را برای سوخت و ساز مورد نیازبدن فراهم می کند. تنها با  تغییرات ساده ای در رژیم غذایی می توانید به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی خود و خانواده تان کمک کنید.

 

-غذاهای فرآوری شده و بسته بندی شده که اغلب با قند و چربی زیاد است، مصرف نکنید.

- کاهش نوشیدنی های شیرین و گازدار ، به جای آن آب یا آب میوه های طبیعی مصرف کنید.

- میوه های تازه را جایگزین شیرینی و تنقلات کنید.

- سعی کنید 5 وعده در روز میوه و سبزی (تازه، یخ زده، کنسرو شده یا خشک) بخورید.

- الکل مصرف نکنید

-غذاهای خانگی را جایگزین فست فود کنید.

 

3-     فعالیت بدنی مناسب

 

 

فعالیت بدنی مناسب می تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی کمک کند.

عدم فعالیت فیزیکی می تواند منجر به افزایش  وزن، دیابت و افزایش فشار خون شود. با فعالیت بیشتر، سلامت قلب خود را کنترل کنید.

 

-          حداقل پنج بار در هفته، 30 دقیقه فعالیت ​​بدنی داشته باشید.

-          هر روز فعالیتتان را بیشتر کنید - به جای رانندگی می توانید قسمتی از مسیر را   از دوچرخه استفاده کنید و یا پیاده روی کنید همچنین توصیه می شود به جای استفاده از آسانسور و پله های برقی  از پله استفاده کنید.

-          سعی کنید ورزش را  با دوستان و خانواده به صورت گروهی انجام دهید زیرا انگیزه بیشتری خواهید داشت.

-          قبل از شروع هر برنامه ورزشی با یک متخصص در این زمینه مشورت کنید. 

 

بهترین نوع فعالیت

 

-          ورزش های هوازی (ایروبیک) برای قلب شما مفید است مثل پیاده روی سریع، دویدن، شنا و دوچرخه سواری

-          تمرینات تقویت عضله به شما کمک می کند کالری بیشتری برای حفظ وزن خود بسوزانید. کوهنوردی و باغبانی ، کشاورزی و صیادی در تقویت عضله بسیار مفید می باشند.

-          فعالیت های کششی نیز می تواند به بهبود انعطاف پذیری شما کمک کند.

 

4-     ترک دخانیات

    

 

ترک مصرف دخانیات بهترین کاری است که می توانید برای بهبود سلامت قلب خود انجام دهید.

-          در طی 2 سال از ترک دخانیات ، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی به طور قابل ملاحظه ای کاهش می یابد

-          در طی 15 سال از ترک دخانیات  خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی به اندازه فرد غیر سیگاری خواهد بود.

-          قرار گرفتن در معرض دود دخانیات  نیز یکی از عوامل بیماری های قلبی و عروقی  در افراد غیر سیگاری به شمار می رود. بنابراین با ترک دخانیات ، سلامت خود و اطرافیانتان را تضمین کنید.

-          در ترک دخانیات از افراد متخصص در این زمینه مشاوره بگیرید. 

 

آیا می دانید؟

سالانه بیش از 600،000 فرد غیر سیگاری از جمله کودکان که در معرض دود دخانیات هستند به کام مرگ میروند،

منابع:

-سازمان جهانی بهداشت

-فدراسیون جهانی قلب